Skolegården
I ALLE KLASSEROM SITTER DET ELEVER SOM SLITER.
For mange er skolen det verste de vet.
I tett samarbeide med skolen, foreldre og gården jobber vi for at skoledagen skal bli det beste de vet.
Vi «skreddersyr» tilbud i samarbeide med skolen for den enkelte elev og hovedmålet vårt er å gi hver enkelt elev læring, mestring og god aktiviteter – som igjen gjør at elevene gjennomfører sitt skoleløp. Vi har tid til å lytte, lære og veilede i elevens eget tempo.
På gården er det praktiske aktiviteter og arbeidsoppgaver som er nære og konkrete. Vi ønsker å gi kunnskap og praktiske erfaringer som elevene kan bruke som ”knagger” de dagene teorien gjennomgås i klasserommet. Alle de praktiske oppleggene integrerer flere skolefag og trener grunnleggende ferdigheter – ”uten at det står matte eller norsk på timeplanen”. Dette gir en god læring i trygge og rolige rammer.
Vi har tilbud til enkeltelever og i større grupper. Det viktigste er å tilrettelegge til det beste for eleven. Brukermedvirkning og et godt samarbeide med eleven, foreldre og skolen er avgjørende for gode resultater.
Gårdbrukeren gjennomfører oppleggene sammen med klassens lærere. Aktivitetene trener samarbeid, gir mestring og felles opplevelser, tilhørighet til lokalsamfunnet med kultur, historie og tradisjoner, og forståelse for sammenhenger
Læreplanen L06 Kunnskapsløftet er det faglige grunnlaget for alle undervisningsopplegg, og kompetansemålene i fagene splittes i læringsmål for elevene. Læreplanen stiller opp 5 grunnleggende ferdigheter for alle elever: Å kunne lese, skrive, uttrykke seg skriftlig og muntlig og ha digitale ferdigheter.
